HIFK:n fanit alkavat saada tarpeekseen joukkueensa jokakeväisestä taaperruksesta.

Edellisen kerran HIFK on voittanut Suomen mestaruuden 2011. Finaaleissa joukkue on pelannut viimeksi 2016, jolloin hävisi loppuottelusarjan Tapparalle.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

SaiPa voitti Helsingissä lauantaina 2-0 ja johtaa puolivälieräsarjaa nyt 3-0. Kaikki on yhä mahdollista, mutta aika syvässä kuopassa HIFK kyllä on. Kaiken lisäksi kaksi seuraavaa ottelua pelataan Lappeenrannassa muodostelmaluistelukisojen takia.

Ville Peltonen aloitti HIFK:n päävalmentajana 2021. Hän ei ole onnistunut luotsaamaan HIFK:ta kertaakaan mitaleille.

Viime vuonna Peltonen sai Pelicans-puolivälieräsarjan keskellä faneilta armotonta kritiikkiä. Moinen raivostutti Peltosta, joka arvosteli fanien toimintaa julkisesti. Peltonen nostikin HIFK:n Pelicansia vastaan 0-3 -tappioasemasta 3-3 -tasatilanteeseen, mutta Pelicans vei lopulta voiton.

Lauantain SaiPa-ottelussa katsomoon oli tuotu lakana, jossa luki ytimekäs teksti ”Ville ulos!” Peltonen ei tällä kerralla kritisoinut fanien toimintaa, vaan ymmärsi reaktion.

Ville ulos
Kuva: Ville Hirvonen

Sen sijaan HIFK:n norjalainen toimitusjohtaja Alexander Sneen kävi juttelemassa lakanasta fanien kanssa. YLE:n haastattelussa Sneen kertoi ehdottaneensa faneille positiivisuuden toimivan paremmin. Hän kysyi, että otetaanko lakana pois, mutta fanit eivät halunneet ottaa ja Sneen jätti lakanan rauhaan.

HIFK ei lähtenyt vuoden 2012 MM-kisojen linjalle, jolloin Kalervo Kummolaa kritisoitiin korkeista lippuhinnoista kriittisillä teksteillä varustetuilla lakanoilla. Lakanoiden poistoa perusteltiin paloturvallisuusasioilla.

Oli silti omituista, että Sneen kävi keskustelemassa katsomossa ja kritisoi seuran maksavien asiakkaiden kannanottoja, jotka eivät olleet loukkaavia, vaan yrityksen toimintaa kritisoivia. Sinebrychoffin markkinointijohtajan paikalta HIFK:n toimitusjohtajaksi pestatun bisnesammattilaisen pitäisi kyllä tajuta, että asiakas on aina oikeassa, eikä asiakkaisen kanssa kannata lähteä väittelemään, jos tuote ei ole kunnossa.

Kuluttajaliiketoimintaa harjoittavassa yrityksessä nyrkkisääntönä on asiakkaiden kunnioittaminen. HIFK:n edustusjääkiekkoliiketoiminnan tarkoituksena on tuottaa asiakkailleen positiivisia elämyksiä ja tässä se on viime vuosina epäonnistunut pahasti, mitä urheilulliseen menestykseen tulee.

Sneen on toimitusjohtajana vastuussa tuotteesta, vaikka ei ole joukkueen rakentamisesta toki vastannutkaan. Hän kävi kritisoimassa tahoja, jotka tuovat taloon rahaa suoraan lompakostaan.

Ymmärrettävää on, jos Venäjällä tai Valko-Venäjällä toimitusjohtaja kritisoi fanien kannanottoja seuran urheilullisesta menestyksestä. Mutta Suomessa moinen tuntuu hämmentävältä.

Otto Palojärvi