Patrik Laine sai entisten pelikaveriensa vihat niskoilleen arvosteltuaan entistä joukkuettaan Columbus Blue Jacketsia The Athleticin haastattelussa.

Laine pelasi Columbuksessa 2021-24. Silloin Columbus kulki pettymysten keskellä vuodesta toiseen, koska joukkue ei ollut kovinkaan hyvä. Laineen mielestä kunnianhimo puuttui Columbuksen pelaajilta, jotka tyytyivät kohtaloonsa.

Maanantaina Laineen uusi seura Montreal Canadiens vieraili Columbuksessa. Laine sai todella tylyä kohtelua osakseen.

Laineelle oli valmisteltu tervetuloa takaisin Columbukseen -video, joka päätettiin hyllyttää. Yleisö buuasi Laineelle. Blues Jacketsin pelaajat antoivat hänelle armottomia taklauksia.

Laine ei toisessa erässä palannut kaukaloon. Hänen kerrottiin kärsivän ylävartalovammasta.

Laine on saanut kovaa arvostelua osakseen, kun meni arvostelemaan entistä joukkuettaan. Sellainen ei kuulemma ole sopivaa.

Miksi muka ei ole sopivaa? Lainehan puhui varmasti totta. Hän ei halunnut höpötellä aivotonta lätkäjargonia, vaan nosti kissan pöydälle.

Laine ei tehnyt näin ensimmäistä kertaa. Vuonna 2018 hän ilmoitti Helsingissä, ettei hänen Winnipeg Jetsin pelikaverinsa tykänneet Helsingin matkasta kesken kauden. Kausi on muutenkin rankka ja sitten tehdään rasittava matka maapallon toiselle puolelle pelaamaan pari peliä.

Silloin Laineen kommentti hämmästytti. Miten joku uskalsikaan paljastaa sellaista kaiken siirappisuuden keskellä?

Pohjois-Amerikasta peräisin oleva urheilujargon on urheiluviihteen tappaja. Urheilijoista rakennetaan lausuntoautomaatteja ja media toistaa apinoivasti heidän kommenttejaan vailla itsekritiikkiä. Suomalaismedia toimii näin erityisesti NHL-seurojen Suomen vierailujen aikana.

Edes mennyt NBA-tähti Kobe Bryant kehui Lontoon olympiakisoissa 2012 jutun kirjoittajalle Tunisian koripallomaajoukkuetta vahvaksi joukkueeksi, joka laittoi Yhdysvallat todella koville taistelutahdollaan. Bryantin pokka piti mediakoulutuksensa ansiosta, vaikka toimittajalla ei pitänyt.  

Urheilujargon on eräänlaista katsojien aliarvioimista. Myös media voi tässä katsoa peiliin. Median tehtävänä ei ole toimia urheilun markkinointivälineenä, vaan tuottaa tarinoita kulissien takaa.

Tietysti toimittajat pääsevät helpommin pelaajien kavereiksi, kun kirjoittajat heistä siirappisia juttuja. Suomessa moni toimi näin esimerkiksi Teemu Selänteen pelivuosina.

Patrik Laineen rohkeutta ei voi kuin ihailla. Hänellä on mahdollisuus muuttaa maailmaa murskaamalla lätkäjargonin kahleet.

Otto Palojärvi