Sosiaalisen median jättiyhtiö TikTok on aiheuttanut paljon yhteiskunnallista keskustelua.
Suomessa ja Euroopassa on käyty keskustelu koko palvelun kieltämisestä.
Onhan TikTokin intensiivisyydellä vaikutusta erityisesti lasten keskittymiskykyyn. Ja TikTokin kiinalaistausta tietenkin epäilyttää.
TikTok kohautti viime keväänä keväänä ilmoitettuaan datakeskuksen rakentamisesta Kouvolaan. Ja tällä viikolla TikTok ilmoitti tehneenä KooKoon kanssa yhteistyösopimuksen.
– On erittäin hienoa, että kansainvälisesti näin merkittävä toimija on päättänyt lähteä tukemaan kouvolalaista pääsarjakiekkoilua. Yhteistyö on meille merkittävä ja se luo yhdessä muiden kumppaneiden kanssa tukevaa pohjaa alkavalle kaudelle, kommentoi KooKoon toimitusjohtaja Sakari Välimaa tiedotteessa.
KooKoo kertoo, että TikTok tulee olemaan vahvasti esillä KooKoon otteluissa ja peliasussa. Yrityksen logo näkyy keskeisellä paikalla KooKoon pelipaitojen etuosassa, sekä KooKoon kotiareenan jäässä kaukalon keskialueella.
KooKoo on ensimmäinen suomalainen urheiluseura, joka on solminut näin laajan yhteistyön TikTokin kanssa. Ja tuskin myöskään viimeinen.
TikTok valloittaa markkinoita. Se tulee olemaan suomalaisessakin urheilussa mukana näkyvästi mukana.
TikTokin sopivuus urheiluun sisältää samanlaista moraalikeskustelua kuin oluen tai uhkapelien markkinoinnissa urheilun yhteydessä. Keskustelu menee paljolti juupas-eipäs -linjalla.
Urheilussa on riittänyt moraalikeskusteluja vuosikymmenien ajan. Formula ykkösiä ei pidetty sopivana viihteenä epäsopivien sponsoreiden, kuten tupakkamainonnan takia.
Samaa keskustelua on käyty jääkiekon olutmainonnasta. Ja tullaan käymään rahapelimainonnasta, kun Suomen rahapelimonopoli 2027 tulee purkautumaan.
Otto Palojärvi