Juuso Välimäki jatkoi sopimustaan Carolina Hurricanesin kanssa päivän sisällä siitä, kun SHL-siirto Brynäsiin oli julkistettu, mikä kummastuttaa länsinaapurissa.

Tapauksessa mietitään, onko SHL:n ja NHL:n välistä yhteistyösopimusta rikottu. Todennäköisesti vastaus on kieltävä.

SHL:n urheilujohtaja Johan Hemlin pohtii Gefle Dagbladille kaiken viittaavan tällä hetkellä siihen, että Välimäellä oli yhä voimassaoleva sopimus Hurricanesin kanssa. Tässä tapauksessa SHL-sopimus ei pätisi, mutta asiaa tutkitaan varmuuden vuoksi.

Yhteistyösopimuksen mukaan Euroopassa pelaavan pelaajan voi kaapata kesken sopimuksen NHL:ään 15.6. mennessä. Välimäki kuitenkin siirtyi hetkellisesti NHL:ään tämän määräajan jälkeen, mutta ennen edellisen, kesäkuun lopussa umpeutuvan sopimuksensa raukeamista.

Välimäki sai siis vielä yhden mahdollisuuden elvyttää NHL-uransa. Hallitsevana Stanley Cup -voittajana Hurricanes on tätä varten kilpailuasetelmaltaan todella haastava ympäristö.

Kuluneen kauden Välimäki vietti kokonaisuudessaan AHL:ssä. 27 ottelussa syntyivät puolustajalle messevät tehopisteet 7+16=23, ja finaaleihin asti jatkuneissa pudotuspeleissäkään tahti ei juuri hiipunut.