Kiekkokausi on jo hyvässä vauhdissa ja ensimmäiset harjoitusmatsit on pelattu. Härdelli on siis pyörähtämässä käyntiin, joten pysähdytäänpä hetkeksi mietiskelemään, miten me kaikki saamme tehtyä omasta kiekkokuplastamme parin asteen verran paremman paikan.

SEURAT

– Teidän tehtävänne on pelata jääkiekkoa. Ei parantaa maailmaa, ei valko- tai viherpestä lajia vastuullisuusjulistuksilla, eikä esittää jotain sellaista, mitä te ette ole. Pelatkaa jääkiekkoa mahdollisimman hyvin.

– Sori vaan, mutta hallitusherrojen sun muiden pomojen paikka on taka-alalla. Oikeasti, ketään jääkiekon seuraajaa ei kiinnosta mikään muu kuin joukkueen pelaaminen. Jos kymmenen vuotta sitten olisi tehty kyselytutkimusta vaikkapa Stadin kaduilla, niin todennäköisesti joku prosentin osa vastaajista olisi tiennyt, kuka on Tom Nybondas. Tämä vinkkinä myös medialle, jossa kiekkojohtajia riepotellaan tuon tuosta.

– Pelaajat treenaavat ja pelaavat, ja antavat haastatteluja jääkiekosta ja vähän itsestään. Valmentajat valmentavat ja kommentoivat joukkueen pelaamista. Urheilujohtajat johtavat kokonaisuutta ja kommentoivat joukkueen sopimusasioita. Muut pitävät päänsä kiinni ja tekevät parhaimpansa vältelläkseen julkisuutta.

– Se ei ole tärkeintä, miltä asiat näyttävät, vaan se, miten asiat ovat oman seuran sisällä.

– Älkää puhuko ikinä rahasta. Älkää julkaisko pelaajabudjetteja, tilinpäätöksiä tai kommentoiko mitään rahaan liittyvää. Siitä ei ole mitään hyötyä.

Kenelläkään ei ole mitään käryä siitä, mikä on New York Islandersin liikevaihto, kuinka paljon palkkaa Liverpool FC maksaa pelaajilleen tai tekeekö Indianapolis Colts voittoa. Niiden tehtävä ei ole yhdenkään sidosryhmän silmissä tuottaa rahaa, vaan ainoa tehtävä on voittaa pelejä.

FANIT JA KANNATTAJAT

– Se on teidän joukkue, vaikka tulisi tukkaan kymmenen peliä putkeen. Uskollisuus ja asenne mitataan silloin, kun paska osuu tuulettimeen.

– Ostakaa lippu peliin, älkää yrittäkö pummia sitä jostain.

– Katsomossa pidetään ääntä. On ihan ok näyttää tunteita väkijoukossa.

MEDIA

– Uskokaa pois, kun seurat tekevät päätöksiä vaikkapa jonkun pelaajan tai valmentajan suhteen, niissä on aina takana useamman henkilön tarkkaa harkintaa. Niitä päätöksiä mietitään perusteellisesti, ettekä te koskaan saa tietää kaikkia syitä. Voitte arvailla, mutta ei teille ikinä kerrota kaikkea.

– ”En kommentoi” on täysin hyväksyttävä vastaus mihin vain. Työnantajalla ei ole vapauksia kommentoida työntekijöidensä tai työyhteisönsä asioita.

– Varsinkin valistuneempien seurajohtajien kohdalla vastaukset haastattelukysymyksiin ovat aina ensisijaisesti sisäistä viestintää. Pelaajat ja valmentajat lukevat lehtiä siinä missä muutkin ja kaikkein tärkeintä on viesti, minkä oman seuran väelle haastattelun kautta välittää.

– Te ette ikinä joudu samassa määrin vastuuseen tekemisistänne kuin juttujenne kohteet. Toimittaja saa munia somessa sata kertaa pahemmin kuin d-kategorian puolijulkkis ennen kuin kukaan kollega tai aktivisti edes kohottaa kulmakarvojaan. Eli ymmärtäkää, että pelaajat, valmentajat ja seurajohtajat tekevät parhaansa ja he ovat ihmisiä siinä missä tekin. Armollisuutta peliin, koska kaikki tekevät joskus virheitä.

– Mikään tutkimustulos ei tue niitä jokavuotisia väitteitä, että yleisömäärät olisivat riippuvaisia lippujen hinnoista tai ns. pelin tasosta. Halvimmat liput ovat aina ne, jotka jäävät myymättä. Ja kun peleissä käyvät ihmiset luettelevat syitään käydä peleissä, sarjataulukko on sijalla viisi ja oman joukkueen pelityyli sijalla kuusi. Kaikki neljä ensimmäistä liittyvät yhteisöllisyyteen ja vapaa-ajan viettoon ystävien kanssa.

Myöskään väite siitä, että ottelumäärän vähentäminen nostaisi yleisömääriä ei perustu mihinkään.

YHTEISTYÖKUMPPANIT

– Alkakaa ottaa askelia kohti sponsorointi 2.0:aa. Kiekkoseuralle näkyvyydestä maksetun rahan lisäksi budjetoikaa rahaa sponsoroinnin hyödyntämiseen. Parhaassa tapauksessa molemmat osapuolet osallistuvat toistensa brändien rakentamiseen. Saatte enemmän irti, kun teette itsekin jotain näkyvyyden eteen. Ottakaa mallia esimerkiksi Red Bullista.

– Kun joku kiekkoilija tai kiekkopomo munii ja lehtimiehet soittavat teille, älkää kommentoiko yhtään mitään. Ette tekään haluaisi, että joku kiekkoseuran markkinointipäällikkö tilittäisi iltapäivälehdessä teidän johtajienne toilailuista, koska teillä on silloin ihan tarpeeksi työtä oman pesän siivoamisessa. Suut kiinni siis ja työrauha kaikille.

Petteri Linnavalli
KiekkoUutisten asiantuntija